Departamentul de Relații Internaționale și Integrare Europeană este domeniul fondator al SNSPA.
Departamentul de Relații Internaționale și Integrare Europeană a fost gândit în aşa fel încât sa asigure o strânsă legătură între pregătirea teoretică și practica executată în sfera politicii externe, de securitate sau apărare, dezvoltând soluții capabile să realizeze conexiunea dintre zona academică și cea de expertiză.
Departamentul de Relații Internaționale și Integrare Europeană organizează programe masterale în domeniul relațiilor internaționale, diplomației, studiilor de securitate și studiilor europene, care permit angajarea în domenii diverse, în spațiul public, dar și în cel privat. Corpul profesoral al Departamentului de Relații Internaționale și Integrare Europeană este format din cadre didactice cu o îndelungată expertiză în domeniul relațiilor externe, diplomație, instituții de securitate națională, organizații nonguvernamentale internaționale, reputați practicieni sau personalități ale vieții publice românești și europene.
Browse
Browsing Department of International Relations and European Integration by Author "Andrei, Andreia Gabriela"
(Emerald Group Publishing LTD, 2022-05) Vătămănescu, Elena Mădălina; Mitan, Andreea; Andrei, Andreia Gabriela; Ghigiu, Alexandru Mihai
Purpose The present study aims to tackle SMEs (small and medium-sized enterprises) managers' awareness of coopetition benefits underpinning the process of knowledge sharing with a view to achieve innovative performance. The scrutiny of coopetition is placed within the context of SMEs strategic networks, which foster a fertile ground for competitive knowledge sharing and direct collaboration among members. Design/methodology/approach In total, 102 top managers and business owners of European steel SMEs were questioned regarding various issues related to coopetition, knowledge, collaboration and innovative performance strategies. The collected data were analyzed via the technique of partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Findings The obtained values confirm that intense competition in the field stimulates SMEs to become aware of the benefits of coopetition. This awareness directly influences the innovative performance of the SMEs, as well as their interest in competitive knowledge sharing and their willingness to engage in direct collaboration. Direct collaboration catalyzes more intense competitive knowledge sharing at the inter-unit level whereas both direct collaboration and competitive knowledge sharing lead to better innovative performance in the case of the studied steel SMEs. Research limitations/implications A key theoretical contribution resides in revealing the influence of manifold factors in the overall equation of innovative performance, integrating competition, coopetition and knowledge sharing as antecedents. Originality/value The research advances a phenomenological view on SMEs networks in their strategy to leverage competitive knowledge and enhance system-driven innovation.